zondag 1 april 2012

Buikkast deel 1

Al maanden heb ik het opknappen van dit buikkastje op mijn 'to do-list' staan. Met het mooie weer besloot ik ermee aan de slag te gaan en het begin is gemaakt. Dit is de eerste keer dat ik een buikkastje opknap en dus voor het eerst te maken heb met fineer en veel (lees lastig) meubelbeslag.















Zoals goed te zien is, is de bovenkant van het kastje niet zo mooi meer. De fineerlaag was zo losgeraakt dat bij elke aanraking er een stukje fineer af raakte. Aan de zijkanten van het kastje miste ik ook kleine stukjes fineer en van de pootjes miste ik nog een stukje hout.

Aangezien ik dit kastje wit wil maken, leek het me een goed idee eerst te kijken welke stukken fineer ik kon behouden en welke ik moest verwijderen. Het was al snel duidelijk dat de fineerlaag op de bovenkant van het kastje eraf moest en de rest met wat kneedbaar hout bijgewerkt kon worden.

Na wat 'googelen' over hoe je het best fineer kan verwijderen kwam ik erachter dat dit thuis heel goed kan lukken met een strijkijzer en wat karton. Tot mijn verbazing kreeg ik het fineer er niet mee los, in tegendeel, het ging er vaster van zitten. De lijm werd vloeibaar door de hitte van het strijkijzer en zodra ik het plamuurmesje eronder wilde steken, zat het fineer vaster dan dat het even daarvoor zat! Aargh!

Al na een paar pogingen zag ik dat het ijzer niet op de allerheetste stand stond, dus heb ik dat aangepast en gelijk zag ik resultaat. De fineerlaat liet los.



De fineerlaag is er geheel af, daarna kon het schuren beginnen.



 Hieronder kan je zien hoe ik de fineerlaag aan de zijkanten van het kastje heb opgevult met kneedbaar hout. 




Vervolgens moest ik het meubelbeslag van de lades verwijderen. Elke handgreep was bevestigd met vier kleine schroeven en de sloten met drie. Helaas wilde niet elk schroefje meewerken, dus moesten sommige schroefjes met de tang los gedraaid worden.



Uiteindelijk kon ik de lades ook schuren en ziet het kastje er tot nu toe zo uit:



Hopelijk kan ik de volgende keer laten zien dat er een nieuw laagje verf op zit!
Tot de volgende keer.


Groeten, Jacqueline