maandag 15 augustus 2011

DIY kattenspeeltje

Kattenspeeltjes worden bij ons thuis veel gemaakt van kosteloos materiaal. Denk aan wc rolletjes, een propje aluminiumfolie, een doos enz. 


Vandaag laat ik jullie zien hoe ik een low-budget kattenspeeltje maak van een champagnekurk en wat papiertouw.








 Voor het maken van dit grappige kattenspeeltje heb je de volgende dingen nodig:

  • kurk (ik heb een champagnekurk gebruikt, maar een normale wijnfleskurk kan ook)
  • lijmpistool
  • papiertouw/ dun sisaltouw
  • stift
  • sateprikker
  • schaar


Als eerste heb ik een gezichtje op de kurk getekend met de stift.


Vervolgens heb ik met een sateprikker een gaatje gemaakt in de bovenkant van de kurk. Je zorgt ervoor dat het ongeveer een centimeter diep is.


Nu ga je bepalen hoe lang het touwtje moet zijn dat aan het speeltje moet komen. Knip de gewenste lengte af. Ik heb zelf voor ongeveer 60 cm gekozen.



Vervolgens ga je dit touw bevestigen aan de kurk. Doe een beetje lijm in het gaatje bovenop de kurk en stop het uiteinde van het touw zo ver mogelijk in het gaatje. Gebruik hiervoor de sateprikker als hulpmiddel.




 Dan is het tijd om de 'haartjes' te maken. Knip ongeveer 30 stukjes van ongeveer 2 à 3 cm van het touw. (Op de foto zie je er minder, maar ik was nog bezig met knippen)


Toen ik alle stukjes had geknipt, heb ik een dikke klodder met lijm op de bovenkant van de kurk gedaan. En dan moet je de stukjes touw één voor één vastplakken aan de kurk.




Doe vervolgens nog een dikke klodder lijm er bovenop en steek de resterende stukjes touw in de lijm.


Klaar!!! Wanneer de lijm is uitgehard is het tijd om te testen. Dit keer was Tank proefpoes.






En zo heb je een leuk low-budget kattenspeeltje. Veel succes ermee!

Groeten, Jacqueline

1 opmerking:

  1. Ik heb geen kurk dus kan het helaas niet maken maar als ik er 1 heb dan ga ik hem zeker maken:-)
    Groetjes anouk

    BeantwoordenVerwijderen