woensdag 31 augustus 2011

Nu het krukje nog deel 4

Het krukje is klaar! Het is een hele klus geweest, maar ik kan jullie eindelijk laten zien hoe het krukje er nu uitziet nu hij klaar is.












Het krukje is in het laatste artikel geverfd met de hoogglanslak en die is inmiddels goed droog.


Ik heb een lang stuk stof rondom de onderste rand vastgeniet voor het eerste gedeelte van het stofferen.



Nadat ik de stof rondom vast heb, keer ik de kruk weer rechtop de poten en vul de rand met dacron vulling.

Nadat alles gevuld is, niet ik de stof vast in het midden van het krukje.


Dan is het tijd om de schuimvulling te knippen. Ik knip  vier verschillende maten, het lijkt een piramide te vormen. De kleinste maat leg ik onder de grootste laag, anders vormt de zitting een te bolle vorm.




 Vervolgens heb ik de randen van de schuimlagen onder een laag vulling verhuld.



De stof voor de kruk heb ik van te voren gestreken en ik heb bekeken welke kant van de stof ik straks aan de buitenkant wil.
Het was lastig om de kruk met vulling weer omgekeerd te krijgen. Het hielp wanneer ik over de vulling ging wrijven, zodat de vezels van de vulling aan het schuimrubber vasthaakte.



Het vastnieten van de stof was best zwaar. Ik moest hard aan de stof trekken om het strak te krijgen. Vooral de hoeken van de kruk waren lastig, maar met een aantal plooien op elke hoek kreeg ik het toch vrij netjes.



Het lastige van het werken met stoffen is dat je het eerste deel wat je vastgezet hebt, later weer overnieuw moet doen, omdat de rest er strakker omheen zit.


Nog even netjes afwerken door viltjes onder de pootjes te plakken.



En al zeg ik het zelf: het krukje is ontzettend mooi geworden.




Zie hieronder hoe het totaalplaatje is in de slaapkamer bij de kaptafel.




En nog even een 'voor' en 'na' om het af te maken.














Mooi toch?

Groeten, Jacqueline

1 opmerking:

  1. Hallo jacqueline, wat ontzettend leuk gemaakt. Via google "krukje opknappen" kwam ik bij jouw blog terecht. Erg inspirerend. Nu ga ik ook maar weer eens aan de slag.
    Groetjes astrid

    BeantwoordenVerwijderen